Saturday, April 5, 2008

09 - Keyakinan Yang Batil

KEYAKINAN
YANG BATIL



Penganut Berzanji mempunyai keyakinan yang bertentangan dengan akidah al-Quran, mereka percaya bahawa roh orang mati seperti Asiah isteri Fir’aun dan Siti Maryam boleh keluar dari alam barzah dan datang membantu Aminah semasa kelahiran Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam, sedangkan Allah Ta’ala menafikan perkara tersebut sebagaimana firmannya di surah al-Mu’minun, 23:100. Bacalah penjelasan berzanji di bawah ini:



فَلَمَّا اشْتَدَّ بِهَا طَلْقُ النَّفَاسِ * وَلَمْ يَعْلَمْ بِهَا اَحَدٌ مِنَ النَّاسِ * بَسَطَتْ اَكُفَّ شَكْوَاهَا * اِلَى مَنْ يَعْلَمُ سِرَّهَا وَنَجْوَاهَا * فَاِذَا هِيَ بِآسِيَةَ امْرَاَةِ فِرْعَوْنَ وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ وَجَمَاعَةٍ مِنَ الْحُوْرِ الْحَسَانِ * قَدْ اَضَآءَ مِنْ جَمَالِهِنَّ الْمَكَانُ * فَذَهَبَ عَنْهَا مَا تَجِدُ مِنَ اْلاَحْزَانِ.



“Maka manakala Aminah semakin sarat kandungannya dan tiada seorang pun yang tahu bagaimana perasaannya. Ketika itulah dia mengadu kepada orang yang mengetahui rahsianya. Tiba-tiba muncullah Asiah isteri Fir’aun dan Maryam binti Imran juga serombongan bidadari yang cantik-cantik. Cahaya dan kecantikan mereka menerangi tempat itu. Maka kesusahan dan kekhuatiran Aminah serta merta lenyap dan sirna”.[1]



-----------------------------------------------------------------------------



[1] . Ibid. Hlm. 28.