Saturday, April 5, 2008

07 - Kepercayaan Nur Muhammad Dalam Berzanji

KEPERCAYAAN NUR
MUHAMMAD DALAM BERZANJI



Terdapat kepercayaan batil dan mungkar di dalam kitab Berzanji iaitu kepercayaan Nur Muhammad. Dikenali juga dengan nama Hakikat Muhammadiyah atau Roh Muhammad. Nama ini diambil dari serangkap Syair:



وَلَمَّا اَرَادَ اللهُ تَعَالَى اِبْرَازَ حَقَيْقَتِهِ الْمُحَمَّدَيَّةِ.


“Dan tatkala Allah hendak melahirkan (ke alam yang nyata) hakikatnya Muhammadiyah”.[1]



Kepercayaan Nur Muhammad didapati juga berpunca dari keyakinan fasad dan batil yang diambil dari berzanji, iaitu tentang perpindahan roh (inkarnasi) sebagaimana yang tercatit dalam kitab tersebut:



وَاُصَلِّيْ وَاُسَلِّمُ عَلَى النُّوْرِ الْمَوْصُوْفِ بِالتَّقَدُّمِ وَالاَوَّلِيَّةِ الْمُنْتَقِلِ الْغُرُرِ الْكَرِيْمَةِ وَالْجِبَاهِ.


Bermaksud: “Dan lagi aku memohon kepadaNya moga-moga Allah mencucuri rahmat dan selamat kepada an-Nur yang Dia telah jadikan terdahulu daripada segala makhluk yang lainnya. Iaitu nur yang berpindah-pindah daripada satu dahi kepada satu dahi yang mulia keadaannya, iaitu moyang-moyang Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam yang mulia sehingga dahi Abdullah ayahndanya”.[2]



Kepercayaan Nur Muhammad ada kesamaannya dengan kepercayaan dalam Majusi yang disebut “Kitaran Hayat”. Keyakinan ini amat bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah. Kerana konsep perpindahan roh “Kitaran Roh” tidak terdapat dalam agama Islam, tetapi dikenal pasti ianya sebagai kepercayaan terutamanya di dalam agama Hindu.
Dalam iktikad Ahli Sunnah wal-Jamaah yang bermanhaj Salaf as-Soleh, persoalan roh hanya diserahkan kepada Allah Subhanhu wa-Ta’ala kerana hanya Allah sahaja yang tahu tentang roh, manusia hanya diberi sedikit sahaja pengetahuan tentang roh. Firman Allah:



وَيَسْاَلُوْنَكَ عَنِ الرُّوْحِ قُلِ الرُّوْحُ مِنْ اَمْرِ رَبِّيْ وَمَآاُوْتِيْتُمْ مِنَ الْعِلْمِ اِلاَّ قَلِيْلاً.


“Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah! Roh itu termasuk urusan Tuhanku dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit”.[3]



Oleh itu, kita semua tidak boleh memperkatakannya kecuali setelah diberitahu atau dikhabarkan oleh Allah ‘Azza wa-Jalla. Dan roh menurut pengkhabaran dari al-Quran ia ditempatkan oleh Allah Ta’ala di alamnya sendiri, iaitu di alam barzah sebagaimana firman Allah:



وَمِنْ وَرَآئِهِمْ بَرْزَخٌ اِلَى يَوْمِ يُبْعَثُوْنَ


“Di hadapan mereka (roh orang mati) ada dinding (tembuk) sampai mereka dibangkitkan”.[4]



ثُمَّ اِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُوْنَ ، ثُمَّ اِنّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُوْنَ.


“Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati. Kemudian, sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat”.[5]



Ayat di atas menjelaskan bahawa setiap roh orang mati tidak dapat keluar dari alamnya (barzah atau kubur), tidak boleh turun ke bumi untuk menemui keluarganya walaupun roh para rasul, nabi, wali dan sesiapapun manusia yang telah mati. Mereka akan dikeluarkan hanya pada hari kebangkitan (Hari Kiamat) untuk dihimpunkan di mahsyar.



Kepercayaan khurafat, tahaiyul atau batil iaitu percaya bolehnya keluar roh dari alam barzah untuk menemui atau menolong manusia di dunia ini juga terus terdapat di dalam berzanji iaitu dirangkap syair:



وَآنَ لِلزَّمَانِ اَنْ يَّنْجَلِىَ عَنْهُ صَدَاهُ * حَضَرَ اُمُّهُ لَيْلَةَ مَوْلِدِهِ آسِيَةُ وَمَرْيَمَ فِى نِسْوَةٍ مِّنَ الْحَظِيْرَةِ الْقُدْسِيَّةِ.


“Dan pada ketika itu juga telah mula tiba musim hilang kemarau, tiba-tiba telah datanglah kepada ibu Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam pada malam yang diputerakannya, Siti Asiah dan Siti Maryam serta beberapa bidadari daripada Syurga tempatnya”.[6]



Bidadari-bidadari di syurga jika ia keluar dari syurga kemudian menemui Siti Aminah (ibu Nabi), ini adalah kebatilan, kerana setiap yang di syurga tidak pernah dilihat oleh orang didunia, sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:



مَا لاَ عَيْنٌ رَاَتْ وَلاَ اُذُنٌ سَمِعَتْ وَلاَ خَطَرَ مِنْ قَلْبِ الْبِشَر.


“(Iaitu apa yang di dalam syurga), tidak pernah ada mata yang melihat dan tidak pernah ada telinga yang mendengar dan tidak dapat dibayangkan oleh hati manusia”.




---------------------------------------------------------------------------





[1] . Lihat: Berzanji, hlm. 7. Jaafar Berzanji. Terjemahan Amir Hj. Marzuki. Jabatan Agama Selangor, Jabatan Dakwah. Lihat: مجموعة الموالد وادعية شرف الانام برزنجي hlm 76.
[2] . Lihat: Terjemahan Maulid Berzanji Daiba’i. Zulkifli Mat Isa. Jahabersa. Johor Bahru. Lihat: مجموعة الموالد وادعية شرف الانام برزنجي hlm. 72.
[3] . Al-Isra’ 17:85.
[4] . Al-Mu’minun, 23:100
[5] . Al-Mukminun, 23:15.
[6] . Lihat: مجموعة الموالد hlm 72. Lihat: مولد النبي للبرزنجي للديبعي

hlm 9. Terjemahan Maulid Berzanji & Daiba’i. Hlm 21.